Qualsevol pressupost d'inversions al laboratori escolar queda fortament condicionat per la compra d'armaris de seguretat i dutxes d'emergència. Molts pensen que són imprescindibles però no ho són, en absolut. Ni l'un, ni l'altre.
El Reglament sobre emmagatzemament de productes químics és aplicable a magatzems de més de 50 kg d'agents molt tòxics, més de 250 kg de tòxics, més de 50 kg de molt inflamables... No és difícil mantenir-se per sota d'aquests valors.
Cal, això sí, escollir un moble que:
- es pugui tancar amb clau.
- disposi de ventilació natural (una reixa a dalt i a baix, millor en costats oposats).
- tingui elements per retenir vessaments (safates de plàstic on posar les ampolles).
- mantingui separats productes incompatibles (mai àcids i bases a la mateixa vertical).
El cas de les dutxes encara és més evident. He vist massa dutxes muntades a la vertical d'endolls i massa rentaulls bruts i sense manteniment. Algú ha vist mai la recollida d'aigües d'una dutxa d'emergència?
Les instruccions d'ús dels rentaulls parlen de mantenir-se 5 min amb els ulls oberts davant del raig d'aigua. Ho heu provat? Jo sí, i no és fàcil.
No sé com comprovar si un alumne accidentat està amb els ulls oberts o els té ben tancats davant del raig... m'estimo molt més aguantar les parpelles amb una mà i ruixar l'ull amb l'altra.
I ruixar-lo amb aigua? NO.
Si penseu en l'efecte de la pressió osmòtica, el raig d'aigua (hipotònica) arrossegarà bé el contaminant superficial però no el que hagi penetrat els teixits. Molt millor usar una solució isotònica (solució salina) o, encara millor, una solució hipertònica.
Hi ha productes al mercat que amb un got de líquid i en pocs segons poden rentar l'ull milllor que minuts i minuts sota el raig d'aigua i que amb 5 litres de producte renten tot un cos millor que una dutxa.
Us deixo un video que il·lustra el funcionament d'aquests productes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada