dijous, de gener 13, 2005

De badalls


L’Ergonomia és la part de la Prevenció que intenta adequar les condicions de treball a les necessitats de la persona. Molts creuen que l’ergonomia es centra només en el confort i que és un luxe del que es pot prescindir. Molt al contrari, la correcta adequació material i ambiental dels llocs de treball evita no poques malalties, augmenta el benestar i es tradueix en una millora de la productivitat.
Si, a les escoles també ens interessa la productivitat, veureu. Un exemple d’intervenció ergonòmica en escoles?
Una millora senzilla però alhora molt efectiva és ventilar les aules. Ventilar és canviar l’aire viciat d’un recinte per aire fresc; eliminar el CO2 i les males olors i recarregar d’oxigen els locals. Segons els experts, en una sala tancada cal fer entrar un mínim de 30.000 litres d’aire fresc per persona i hora. Heu llegit bé. Feu números amb la vostra classe. Per ventilar no calen ventiladors ni instal·lacions costoses. Igual que feu (suposo) a casa vostra cada matí podeu ventilar les aules obrint les finestres un parell de minuts cada hora. Proveu-lo.
L’acumulació de CO2 provoca pèrdua d’atenció, dificultat per al raonament abstracte, somnolència, maldecaps, visió borrosa... i badalls. Una classe de matemàtiques a darrera hora del matí tindrà molt poc èxit si no ventilem l’aula. Els badalls són la resposta reflexa d’un cos que necessita més oxigen del que pot rebre amb el ritme d’inspiracions normal. Si l’aire està viciat es badalla més. Així doncs, si ventilem les aules de forma regular cada dia podrem observar que els
badalls són menys, que els alumnes participen més a classe i que entenen millor allò que els volem ensenyar. L’atenció augmenta i per tant el rendiment escolar també hauria de millorar