divendres, de novembre 09, 2007

Risc zero al laboratori docent


El títol és una provocació òbvia. No existeix el laboratori sense riscos. I no existeix perquè, precisament, al laboratori hi anem per a fer determinades activitats de risc: risc de embrutar-se, de ferir-se, de cremar-se, d’intoxicar-se... activitats que, evidentment, no podem fer a l’aula.


El laboratori és, probablement, l’espai amb riscos més greus i més variats de l’escola però també ha de ser l’espai amb més i millor equipament per a controlar els riscos. És necessari, però, que coneguem bé els riscos existents i que aprenguem a prevenir-los. 

Cal formar sobre prevenció de riscos a tot el professorat que dissenya i imparteix pràctiques de laboratori, formació a actualitzar periòdicament amb els canvis en la classificació toxicològica dels productes químics o les novetats en el material experimental i didàctic.

L’exemple més clar d’aquesta necessitat el trobem fullejant el catàleg de productes químics per a us didàctic de l’empresa de reactius per a laboratori més coneguda del nostre país. Hi apareixen una dotzena de reactius, ben comuns a les pràctiques de laboratori de secundària des de fa dècades, que (per imperatiu legal) duen a l’etiqueta la notació “Us exclusiu professional”. Ni la contradicció evident que suposa la presència simultània de les paraules “exclusiu professionals” i “didàctic” ni els correus d’advertiment han servit per a que retiressin aquests productes del catàleg. 

És ben segur, per tant, que sense una acció proactiva per retirar els productes més perillosos i informar el professorat seguirem tenint-los amb nosaltres als laboratoris.

Fa tres anys que varem llançar un programa d’inventari, avaluació i retirada de productes químics perillosos, conclòs ja a totes les escoles que es van acollir. Aquest estiu la Conselleria d’Educació ha endegat el seu programa aplicant criteris idèntics als nostres. Resta una important tasca de formació del professorat per a consolidar les accions fetes i abordar altres elements de risc als laboratoris. Amb tot, dia a dia, i sense perdre la capacitat experimentadora, els laboratoris van sent més segurs per a professors i alumnes.

Escriviu a salutescola@gmail.com si voleu saber més sobre aquest tema.