La setmana passada, a iniciativa d'una organització patronal, vam tirar endavant la desena edició del Curs de Seguretat de Màquines per a professorat de tallers docents. Com no podria ser d'altra manera, cada edició incorpora novetats i una de les d'aquest any ha estat la menció a les bateries de Li.
Especialment en tallers d'automoció, de la ma dels vehicles elèctrics, han anat apareixent bateries de liti. Les seves propietats i els riscos associats tenen poc a veure amb les bateries d'àcid i plom. Si abans parlàvem de les esquitxades d'àcid i els contactes elèctrics, ara ens hem d'enfocar cap a l'arc voltaic i l'incendi. Alguns dels participants es van mostrar molt sorpresos per les novetats. A la premsa d'aquest cap de setmana en tenim un bon exemple.
Divendres a la tarda es va declarar un incendi en una planta de reciclatge de bateries a Azuqueca de Henares. Tres dies després el foc encara crema tot i que ja s'ha pogut aixecar el confinament als milers d'habitants dels municipis veïns.Probablement duguis a la butxaca una bateria de liti, al teu mòbil. Quan es deteriora: sobrecàrregues, envelliment, cops... la bateria s'escalfa, s'infla i es pot encendre. Foc, altes temperatures i fums irritants que continuaran fins que es consumeixi tot el combustible. Cap agent extintor podrà apagar el foc, només evitarà la propagació del foc a altres materials.
Quan la bateria inestable és la d'un patinet elèctric el foc, la calor, el fum seran més intensos. D'aquí la prohibició a accedir al transport públic. Imagineu un foc inextingible dins d'un túnel del metro en hora punta.
Les bateries de major capacitat, en cotxes i camions, tenen desenes de cel·les en sèrie. Si una d'elles entra en combustió el foc continuarà fins que es consumeixi la última cel·la. Només separant la cel·la encesa de les altres podrem aturar el foc.
Si feu una cerca dels termes "incendi, cotxe elèctric, parking" descobrireu un grapat d'accidents amb els cotxes elèctrics i les seves bateries com a protagonistes. En algunes ciutats ja s'han establert restriccions a l'aparcament de vehicles elèctrics en aparcaments soterranis; a Barcelona, des de 2022, disposem d'una normativa que limita la concentració de les instal·lacions de càrrega (IRVE) i la Generalitat de Catalunya publicà al 2024 una Instrucció Tècnica Complementària 147 relativa a les IRVE en edificis.
Noves tecnologies impliquen, sempre, nous riscos que anirem descobrint a base d'errors (a això en diem experiència), que ens obligaran a aplicar el principi de precaució mentre aprenem a avaluar els riscos i a controlar-los mitjançant la corresponent acció preventiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada